Τετάρτη, 11 Σεπτεμβρίου 2013

ΝΕΟΚΛΑΣΣΙΚΑ ΚΤΙΡΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΕΡΚΥΡΑ




Απόψεις της παλαιάς πόλεως της Κερκύρας από το Νέο φρούριο.


   Ο τυχερός επισκέπτης της Κερκύρας και λάτρης της αρχιτεκτονικής πολιτιστικής κληρονομιάς, θα περιπλανηθεί σε μια πόλη με σπάνια μορφή και ύφος για τα ελληνικά δεδομένα. Σε αντίθεση με άλλες τοποθεσίες νησιωτικές ή στεριανές, εδώ έχουμε πολύ έντονη την ιταλική επιρροή στην αρχιτεκτονική καθώς και στη διακόσμηση. Αυτό το στοιχείο, διατηρείται έντονο και στο μεταπολεμικό αρχιτεκτονικό σχεδιασμό. 'Ενα από τα σημαντικότερα στοιχεία όσον αφορά το νεοκλασσικισμό, είναι το γεγονός, πως μπορούμε να θαυμάσουμε κτίρια παλαιότερα του Β' μισού του 19ου αιώνος, όπως τα γνωρίζουμε από άλλες περιοχές. Και αυτό, γιατί ο νεοκλασσικισμός σαν ρεύμα, είναι παλαιότερος από την εμφάνισή του στο νέο Ελληνικό κράτος. Νεοκλασσικά στοιχεία, διατηρούνται έως και τις αρχές της δεκαετίας του '30. Βεβαίως, θυμίζουν περισσότερο κτίρια από την υπόλοιπη Ευρώπη,  παρ' ό,τι σε κέντρα όπως η Αθήνα ή ο Πειραιάς, λόγω των εντόνων ιταλικών και άλλων επιρροών. Εμφανής διαφορά σε σχέση με νεοκλασσικά ιδίας ηλικίας από άλλες όμως περιοχές της επικρατείας, είναι η παντελής έλλειψη ακροκεραμικού διακόσμου.




ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΑΓ. ΜΙΧΑΗΛ & ΓΕΩΡΓΙΟΥ

Το Ανάκτορο Αγ. Μιχαήλ και Γεωργίου χτίστηκε το 1819-1924 μ.Χ. επί του Άγγλου Αρμοστή Θωμά Μαιτλαντ, από το αρχτέκτωνα G. Whitmore. Το σπουδαιότερο μνημείο της Αγγλοκρατίας, από τα πρώτα νεοκλασσικού ρυθμού έργα στην Ελλάδα. Κτισμένο από πέτρα Μάλτας.
Η ονομασία "Ανάκτορο Αγίων Μιχαήλ και Γεωργίου" δόθηκε γιατί εκτός από γραφεία και κατοικία των Άγγλων Αρμοστών, ήταν η έδρα του ομώνυμου τάγματος. Η όψη του κοσμείται με δωρική κιονοστοιχία, που διακόπτεται από δύο μεγαλοπρεπείς πύλες μορφής θριαμβευτικού τόξου και καμπυλώνεται στα άκρα της (οριοθετώντας το βόρειο άκρο της Σπιανάδας).

Το κεντρικό τμήμα πάνω από το γείσο διακοσμείται με ανάγλυφες παραστάσεις των επτά νησιών του Ιονίου και στη μέση το κέρας της Αμάλθειας (Αγγλικό Σύμβολο). Έργα του Κερκυραίου γλύπτη Προσαλένδη. Στο εσωτερικό οι τοίχοι και οι οροφές των κυρίων αιθουσών έχουν πλούσιο διάκοσμο ανάγλυφο και ζωγραφικό. Μετά την ένωση με την Ελλάδα (1864) χρησιμοποιήθηκε ως Βασιλικό Ανάκτορο.

Σήμερα στεγάζει το μουσείο Ασιατικής Τέχνης και την Δημοτική Πινακοθήκη. (Από: www.wikimapia.org)





Το αριστερό κλίτος.



Λεπτομέρεια των λιθίνων ακρωτηρίων.


Η Πύλη του Αρχαγγέλου Μιχαήλ. Οι φθορές είναι από βλήματα.


Το κιγκλίδωμα επί του κεντρικού κλίτους.





ΜΕΓΑΡΟ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ

Εκτίσθη επί της Αγγλοκρατίας για να στεγάσει την οικογένεια του πρώτου Κυβερνήτου της Ελλάδος, Ιωάννου Καποδίστρια, στη θέση του παλαιοτέρου αρχοντικού της οικογενείας. Τα σχέδια δημιούργησε το 1832 ο Iωάννης Xρόνης, ένας Kερκυραίος αρχιτέκτονας που σχεδίασε πολλά δημόσια κτίρια της πόλης. Εκτίσθη το 1840-45. Επί αγγλοκρατίας, φιλοξένησε τον Πρόεδρο της Ιονίου Γερουσίας, ενώ το 1864 εγκαταστάθηκαν οι υπηρεσίες της Νομαρχίας. Κατά τη διάρκεια του Β' Π.Π. φιλοξένησε Ιταλούς και Γερμανούς διοικητές.
Σήμερα χρησιμοποιείται από υπηρεσίες του Ιονίου Πανεπιστημίου. 








Το εξαιρετικά περίτεχνο επίκρανο του Μεγάρου.




MON REPOS

Στο κτήμα του Μον Ρεπό, το οποίο απέχει μόλις 3 χλμ από την πόλη της Κέρκυρας, και το οποίο καταλαμβάνει το μεγαλύτερο μέρος του λόφου της Αναλήψεως, έχτισε τη θερινή του έπαυλη το 1831 ο Άγγλος Αρμοστής των Ιονίων Νήσων Φρέντερικ Άνταμ (Frederic Adam) για χάρη της αγαπημένης του γυναίκας της Κερκυραίας Νίνας Παλατιανού, σε σχέδια του Άγγλου αρχιτέκτονα Γουάιτμορ (Whitmore).
Το 1864, μετά την Ένωση των Επτανήσων με την Ελλάδα, ο δήμος της Κέρκυρας παραχώρησε το παλάτι και τους κήπους στη δυναστεία του Γεωργίου του Α’ προκειμένου να το χρησιμοποιούν ως θερινή κατοικία. Ο βασιλιάς Γεώργιος Α’ ήταν εξάλλου εκείνος που του έδωσε τόσο παραστατικά το όνομα Mon Repos (= Ανάπαυση Μου).
Στο παλάτι, που έχει απρόσκοπτη θέα στη θάλασσα, φιλοξενήθηκε για ένα μεγάλο διάστημα, το 1863, και η αυτοκράτειρα της Αυστροουγγαρίας Ελισάβετ, η θρυλική πριγκίπισσα Σίσσι, πριν χτίσει, μαγεμένη από την Κέρκυρα, το Αχίλλειο, ενώ εδώ γεννήθηκε και ο Φίλιππος Μάουνμπάντεν, ο μετέπειτα Δούκας του Εδιμβούργου και σύζυγος της βασίλισσας της Αγγλίας, Ελισάβετ. Το Μον Ρεπό εξάλλου είχε επιλέξει και ο Παρίνι, ο Ιταλός πολιτικός διοικητής των Ιονίων Νήσων, ως θερινή κατοικία κατά τη διάρκεια της Κατοχής. (www.kerkyrainfo.gr)






Ο περίτεχνος μαρμάρινος φανοστάτης στην είσοδο του Ανακτόρου.


Λεπτομέρεια του τρούλου με τα μαρμάρινα ακρωτήρια.


Η μεταλλική υδρορροή έχει το σχήμα κίονος και το συλλεκτήρα της, ώς κιονόκρανο.



ΚΕΡΚΥΡΑΙΚΟΣ ΓΥΜΝΑΣΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ  1893





Άποψη του κεντρικού κλίτους.


Στο αέτωμα, δεσπόζει το επιβλητικό πήλινο ακρωτήριο. 'Εχει ενδιαφέρον η κατασκευή του υποκειμένου γεισίποδος.


Το γωνιαίο επίκρανο του κτιρίου.


Το ένα από τα τρία καμαρόκλειδα με την κλασσική μορφή της κρανοφόρου Αθηνάς, σε σχέδιο του Ziller.



Κατοικίες και άλλα δημόσια κτίρια.




















































Δεν υπάρχουν σχόλια: