Πέμπτη, 8 Νοεμβρίου 2012

ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΑΘΗΝΩΝ

                                          






   ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΑΘΗΝΩΝ


Η πρώτη ανά την Οικουμένη Ακαδημία ιδρύθηκε στην πόλη των Αθηνών το 387 π.χ. από τον Αθηναίο φιλόσοφο Πλάτωνα και μετά εννέα αιώνες λειτουργίας διαλύθηκε το 529μ.χ. με την αυτοκρατορική τότε απαγόρευση της διδασκαλίας της φιλοσοφίας.Η φήμη όμως της πνευματικής μεγαλουργίας της υποκίνησε από την Αναγέννηση προπάντων και ύστερα την ίδρυση Ανωτάτων Πνευματικών Ιδρυμάτων σε διάφορες χώρες,που ονομάστηκαν Ακαδημίες.Στη Νεώτερη Ελλάδα επανειλημμένα επιδιώχτηκε ίδρυση Ακαδημίας,αλλά μόνο το 1926 καθιδρύθηκε η Ακαδημία Αθηνών,ως διάδοχος μακρινή της πρώτης Ακαδημίας.
Το περικαλλές και μεγαλοπρεπές Μέγαρο της Ακαδημίας Αθηνών οικοδομήθηκε με σχέδια του διάσημου Δανού αρχιτέκτονα Theophil Hansen και με δαπάνη του εγκατεστημένου στην Αυστροουγγαρία πλούσιου Βόρειο-Ηπειρωτη Σίμωνος-Σινα.Η τελετή της θεμελιώσεως έγινε στις 12 Αυγούστου 1859 ενώπιον του βασιλιά Οθωνα και της Αμαλίας,των μελών της Κυβερνήσεως.
Ολοκληρώθηκε η οικοδόμηση του μόλις το 1887.
Τότε και παραδόθηκε το Μέγαρο έτοιμο από τον αρχιτέκτονα Ernst Ziller,βοηθο του Hansen, στον Πρωθυπουργό Χαρίλαο Τρικούπη.Το κτήριο της Ακαδημίας θεωρείται ως το ωραιότερο νεοκλασσικό οικοδόμημα του κόσμου.
Από το κομψοτέχνημα του Ερεχθείου πήρε και ο Θεόφιλος Χάνσεν τα στοιχεία του ιωνικού ρυθμού ο οποίος κυριαρχεί στο οικοδόμημα.Εξωτερικά το οικοδόμημα κοσμείται με πλούσιο γλυπτικό διάκοσμο όπου κυριαρχεί η γλυπτική διακόσμηση του αετώματος της πρόσοψης που παριστάνει τη γέννηση της Αθηνάς ,έργο του γλύπτη Λεωνίδα Δρόση.Τα οκτώ μικρότερα αετώματα των πλαγίων πλευρών με γλυπτές παραστάσεις είναι έργα του Fr.Melnitzki.
Τα δυο αγάλματα του Απόλλωνα κιθαρωδού και της Αθηνάς Προμάχου σε πανύψηλους ιωνικούς κίονες είναι έργο του Λεωνίδα Δρόση.Συμβολίζουν τη συνέχιση από την Ακαδημία του αρχαίου πνεύματος,το οποίο προσωποποιείται από τους θεούς και τους φιλοσόφους.
Οι δυο καθιστοί ανδριάντες μπροστά από το κτήριο είναι του Σωκράτη και του Πλάτωνα,έργα και αυτά του Λεωνίδα Δρόση.

                          Ο ΖΩΓΡΑΦΙΚΟΣ ΔΙΑΚΟΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΙΘΟΥΣΑΣ ΤΕΛΕΤΩΝ

Εργασία του Christian Griepenkerl (1839-1916) μαθητή του Κarl Rahl (1812-1865).
Ο ζωγραφικός διάκοσμος αποτελείται από οκτώ παραστασεις.Είναι ζωγραφισμένες σε μουσαμά και η εργασία άρχισε το 1878.Πρόκειται για παραστάσεις που σχετίζονται με την ιδέα που επικρατούσε  κατά τον 19ο αιώνα για τις Ακαδημίες ως φορείς της σοφίας και του φωτός.Αυτό εξηγεί και την θεματογραφία των παραστάσεων,που έχουν ως αφετηρία το μύθο του Προμηθέα,τόσο για τη δημιουργία του ανθρώπου όσο και τον εφοδιασμό του με τη φωτιά και το φως.
Οι παραστασεις διηγούνται αυτήν την εξέλιξη,με την πρώτη την εικόνα αριστερά καθώς μπαίνει κάνεις στην αίθουσα.
Εικονίζεται η μητέρα του Προμηθέα Θέμις να προμηθεύει στο γιο της την μελλοντική μοίρα του.
Η δεύτερη εικονίζει τον Προμηθέα που με την βοήθεια της Αθηνάς πάει να πάρει τη φωτιά και το φως από τον ήλιο.
Στην τρίτη έχουμε την δημιουργία του ανθρώπου,με πλάσιμο και σκάλισμα.
Στην τέταρτη ,απέναντι από την θύρα της εισόδου ,την Τιτανομαχία,τη νίκη των θεών του Ολύμπου εναντίον των Τιτάνων.
Στην πέμπτη,στη συνέχεια ,στον άλλο τοίχο,ο Προμηθέας φέρνει το φως και τη φωτιά στους ανθρώπους.
Στην έκτη εικονίζεται ο Προμηθέας δεσμώτης στον Καύκασο με τον αετό να κατατρώει το συκώτι του.
Στην έβδομη ο Ηρακλής απελευθερώνει τον Προμηθέα.Και στην όγδοη,πάνω από την θύρα της εισόδου,ο Ηρακλής ανεβάζει τον Προμηθέα στον Όλυμπο.
Πρόκειται για παραστασεις που διακρίνονται για την μνημειακότητα των μορφών, το ηρωικό πάθος και τα ιδεαλιστικά στοιχεία ,με τύπους δανεισμένους από μεγάλους δασκάλους του δέκατου έκτου αιώνα ,ιδιαίτερα τον Μιχαήλ Άγγελο,βασισμένους στο πλέγμα των εκφράσεων του μπαρόκ.























Δεν υπάρχουν σχόλια: